■ De gebedsoproep stelt dat mensen zich moeten onderwerpen aan de islam.
■ De suprematische gebedsoproep verkondigt de moslimaanspraak op macht over het gebied van het gebed.
■ Het geluid van kerkklokken en gebiedende islamitische gebedsoproepen zijn niet hetzelfde.
■ De Azan is verbaal en draagt een boodschap die neerkomt op gedachtecontrole en propaganda.
■ De gebedsoproep heet ‘Azan’ in het Arabisch, en betekent ‘informatie, verlichting.’
■ De Azan is een belangrijk religieuze ritueel, men kan het vergelijken met de islamitische vlag. Het uitroepen van dit gebed over de stad laat zien dat inwoners van de stad moslim zijn.
■ Profeet Mohammed gebruikte ‘Allahu Akabar’ als overwinningskreet over de niet-moslims
■ Na de inname van Mekka werd de Azan gezien als teken van islamitische macht over de niet-moslims.’
■ De Azan openbaart, verspreid, en vertegenwoordigt het woord van Allah.
■ De gebedsoproep begint met ”takbir”, de verkondiging van ‘Allahu akbar’, om aan te geven dat Allah de grootste God is. Dus groter dan de god van de christenen en joden. De islamitische getuigenis is de tweede zin van het gebed (er is geen God dan Allah en Mohammed is Zijn boodschapper). De oproep propageert de islam over de stad of het land.
■ De gebedsoproep moet worden gedaan door een man met een mooie stem. De oproep is niet vrijblijvend – volgens de sharia, geldt de doodstraf voor wie structureel de gebedsoproep negeert.
■ Vrouwen mogen hun stem niet verheffen, want de stem van een vrouw kan een verleiding voor mannen betekenen.
■ De gebedsoproep moet met luide stem worden gedaan. Er is een belofte van een beloning van Allah voor een luide stem die zo ver mogelijk reikt. Het geluid is imperialistisch van aard en in de publieke ruimte.
■ De Azan zal plaatsvinden ter herinnering aan de vijf dagelijkse gebeden. Destijds waren er geen wekkers, polshorloges of mobiele telefoons met een azan app.
Het doel van de islam is om de openbare ruimte voor zichzelf te veroveren. De strategie van de islam is om stappen in het openbaar te zetten en de daadwerkelijk seculiere ruimte in te nemen. De muezzin-oproep laat zien: de islam is hier ook aanwezig. Het is een duidelijke ideologische oproep.” In tegenstelling tot kerkklokken, ziet de islam de muezzin-oproep niet alleen als een oproep tot gebed, maar ook als een verklaring die God boven al het andere plaatst. “Deze reputatie is een enorm probleem, vooral voor ex-moslims omdat dit soort mensen vandaag de dag nog steeds worden vermoord en gestenigd.”