Turkije 1942: Wet vermogensbelasting als religieus racisme.

Niet-moslims economisch ruïneren om het land te zuiveren van ongeloof.

De huidige bevolking van Turkije is ongeveer 80 miljoen, maar christenen en joden vormen nog maar 0,2% daarvan. Hun virtuele verwijdering uit het land vond niet alleen plaats als gevolg van moorden en gedwongen uitwijzingen, maar ook als gevolg van draconische economische maatregelen die gericht waren op de niet-moslims van het land.

Zo werd op 11 november 1942, door de Republikeinse Volkspartij (CHP), onder leiding van de toenmalige premier Şükrü Saracoğlu, de wet op de vermogensheffing op basis van religie ingevoerd.

Het verklaarde doel schrijft de geleerde Basak Ince, ‘was het belasten van voorheen onbelaste commerciële rijkdom en het beteugelen van de inflatie van de Tweede Wereldoorlog. De achterliggende reden was echter de eliminatie van minderheden uit de economie en de vervanging van de niet-islamitische burgers door haar Turkse tegenhanger. ”

De wet op de vermogensbelasting verdeelde de belastingbetalers in vier groepen, afhankelijk van hun religieuze achtergrond:

  1. Moslims
  2. Niet-moslims
  3. Joodse bekeerlingen tot de islam
  4. Vreemdelingen

Slechts 4,94% van de Turkse moslims moest de vermogensbelasting betalen. Het waren daarentegen de Armeniërs die het zwaarst werden getroffen.

De Turkse onderzoeker Ridvan Akar, die een boek schreef over de onrechtvaardigheid van de ‘vermogensbelasting wet’, noemt deze wet; ‘economische genocide tegen minderheden’.

Bevolkingsgroep Te betalen belastingbedrag
Armeniërs 232%
Joden 179%
Grieken 156%
Moslims 4,94%

‘De manier waarop de wet werd toegepast was schandalig’, schrijft Ince, universitair docent politieke wetenschappen.

“Bekeerlingen betaalden ongeveer tweemaal zoveel als moslims, terwijl niet-moslims uiteindelijk tot tien keer zoveel betaalden. Bovendien moesten niet-moslims hun belastingen binnen 15 dagen contant betalen; Als gevolg hiervan moesten ze hun bedrijf of eigendom tegen lage prijzen verkopen aan islamitische zakenlieden. De wet werd ook toegepast op de vele, meest arme niet-moslims (26.000), zoals chauffeurs, arbeiders en zelfs bedelaars, terwijl de meest arme moslims helemaal geen belasting hoefden te betalen. ”

Degenen die de belastingen niet konden betalen, werden naar werkkampen gestuurd, gedeporteerd of hun eigendommen werden in beslag genomen door de regering.

Het werkkamp was in Askale, nabij Erzurum, dat auteur Sidney Nowill omschrijft als ‘een gebied dat koeler is dan Moskou in de winter’. De belastingschuldigen werden aan het werk gezet om stenen te breken, maar daar hield de tragedie niet op.

“Van de 40.000 belastingschuldigen”, schreef Ince, “werden er ongeveer 5.000 naar deze kampen gestuurd, en al deze leden waren lid van niet-moslimgemeenschappen. Helaas stierven 21 mensen in deze kampen en de regering nam hun rijkdom af en verkocht het tegen lage prijzen aan Turkse moslims. ”

De regering nam ook de eigendommen van de naaste familieleden van de belastingschuldigen in beslag, ook al waren ze in dienst getreden.

In haar boek Turkije, de joden en de holocaust schreef historicus Corry Guttstadt over de financiële en psychologische ondergang door de vermogensheffing die werd opgelegd aan de niet-moslimburgers van Turkije:

“Mensen die niet konden betalen, kregen op verzoek een verlenging van twee weken, maar voor deze periode werd rente in rekening gebracht. Veel gezinnen werden gedwongen hun winkels en bedrijven, hun huizen, zelfs hun tapijten, meubels en andere huishoudelijke artikelen te verkopen om het belastinggeld op te halen … Sommige mensen pleegden wanhopig zelfmoord. De buitengewone belasting werd ook geheven op buitenlandse joden, en als ze niet konden betalen, werd hun eigendom in beslag genomen tot bedden en kasten aan toe.

“Hoewel de wet bepaalde dat mensen ouder dan 55 jaar waren vrijgesteld van arbeidsdienst, werden 75- en 80-jarige mannen en zelfs zieke mensen naar het treinstation gesleept en gedeporteerd.”

Saracoğlu, de toenmalige premier, zei, verwijzend naar de wet op de vermogensbelasting: “Op deze manier zullen we de greep van buitenlanders op onze markt doorbreken en Turks geld in handen geven van Turken.”

Onderzoeker Sait Çetinoğlu heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar en geschreven over het vermogensbelastingbeleid van de Turkse regering, gebaseerd op historische documenten en getuigenissen van de slachtoffers. Een Grieks slachtoffer, Marika Şişmanoĝlu, zei :

‘Ik ben geboren in Bakırköy en heb daar de eerste jaren van mijn leven doorgebracht. Mijn vader Grigorios was een handelaar en importeur van huishoudelijke apparaten. Zijn winkel was in Eminönü. Begin 1943 werd hem 30.000 Turkse lira aan ‘vermogensbelasting’ opgelegd. Dat bedrag was ondraaglijk. Denk hier eens over na: slechts 800 lira aan vermogensbelasting werd geheven van de islamitische eigenaar van de beste verkopende winkel in de regio, de Turkse koopman Suraski. We hadden twee huizen. Het huis met tien kamers werd verkocht voor zevenduizend lira. Mijn vader moest toen beide huizen en de winkel verkopen, maar kon zijn schuld nog steeds niet betalen. Dus werd hij gearresteerd en naar Askale gedeporteerd. Mijn oom, Yeorgio Şişmanoĝlu, die in 1941 een fabriek voor de productie van dameskleding opende, kreeg ook een hoge belasting en werd financieel geruïneerd. Hij werd ook gedeporteerd naar Askale en keerde bijna een jaar later in slechte gezondheid terug.

‘Ze waren de wegen aan het schoonmaken van de sneeuw in Askale. Ik kon mijn vader niet herkennen op de foto die hij ons in juni 1943 stuurde. Hij was veel afgevallen.

‘Later werd hij doorverwezen naar Sivrihisar. Hij stierf daar op een ochtend op 57-jarige leeftijd aan een hartaanval. Ik was toen 16. Ik en mijn moeder verhuisden toen naar het huis van mijn oom, Hristo Aravanopulu. Hij werd ook gedeporteerd naar Askale in 1943. Mijn oom zei dat ze mijn vader onder een boom in een veld hadden begraven door zijn naam in een fles te stoppen, zodat hij kon worden herkend als hij werd opgegraven omdat er ook andere mensen in hetzelfde veld waren begraven. .

‘In september 1955 wachtte ons nog een ramp ; De Turken vielen ons huis aan, lieten niets onbeschadigd achter.

‘Een jaar later ben ik getrouwd en ben ik naar Griekenland gegaan.’

Een ander slachtoffer, Konstandinou V. Konstandinidi, zei :

‘Mijn vader Vasilios had een apparatenwinkel. In 1943 van hem 70.000 Turkse lira aan ‘vermogensbelasting’ opgelegd. We werden dakloos. Mijn vader moest het koolveld van mijn opa en al zijn spullen verkopen. We sliepen drie jaar op de grond. Het geld dat hij inzamelde was niet genoeg om de belasting te betalen. Dus werd hij op 1 mei 1943 gearresteerd, en met de trein naar Erzurum was gedeporteerd. Hij had een hartkwaal en de soldaten dwongen hem niet de sneeuw te ruimen. Maar de gendarmes stond erop dat hij moest werken. Hij werd toen ziek en stierf op 67-jarige leeftijd aan een hartaanval.

‘Hij werd begraven bij Kostandino Iatru in de tuin van een Russisch klooster in Erzurum.’

In zijn artikel uit 2016 getiteld “The Destructive ‘Wealth Tax”, schreef Çetinoğlu :

Deze vermogensbelasting ‘was geen belasting. Het was een discriminerende, willekeurige en racistische praktijk. Deze praktijk als een belasting beschouwen, is het rechtvaardigen van het beleid van etnische zuivering en gewetenloosheid dat geworteld is in de Unionistische traditie [Het Comité van Eenheid en Vooruitgang (Ittihad ve Terakki) die ook de christelijke genocide van 1915 in het Ottomaanse rijk plande] dat resulteerde in het feit dat de staat enkele van zijn burgers elimineerde, hen cultureel uitroeide en hen geen andere keus liet dan hun oude land te verlaten nadat ze hun levensonderhoud van hen hadden weggenomen. De ‘vermogensbelasting’ was … een beleid van economische en culturele genocide. ‘

De vermogensbelasting werd in maart 1944 ingetrokken onder druk van kritiek van Groot-Brittannië en de Verenigde Staten.

De periode vóór Turkije van de AKP (Partij voor Rechtvaardigheid en Ontwikkeling) wordt door veel analisten in het Westen alom geprezen, maar ten onrechte beweren dat Turkije een democratisch, seculier land was waarin minderheidsgroepen niet werden onderdrukt. Niets is verder van de waarheid verwijderd.

Het was bijvoorbeeld de zogenaamde “seculiere” Republikeinse Volkspartij (WKK) die deze ‘jizya – kafir (ongelovige) belasting’ oplegde aan de niet-moslimburgers van Turkije.

Tot de AKP in 2002 aan de macht kwam, waren bijna alle niet-moslimburgers van Turkije vermoord, gedeporteerd of moesten ze het land ontvluchten voor hun leven. Veel niet-moslims zijn gestraft en het slachtoffer geworden van Turkse regeringen met als enige reden dat ze niet-moslim zijn. Zelfs als ze volledig werden geassimileerd, werden ze nooit als gelijkwaardige burgers beschouwd.

De islamitische oprichters van de Turkse Republiek in 1923 – propageerden een discriminerende en Turkse supremacistische mentaliteit die zich onder de slogan ‘ Turkije voor de Turken ‘ openbaarde. Alle volgende regeringen hebben bewust geprobeerd deze slogan te verwezenlijken en het leven van religieuze minderheden in een hel op aarde te veranderen. Het huidige agressieve beleid van de regerende AKP-regering tegen niet-moslims is slechts een voortzetting van deze mentaliteit.

Greekcitytimes